פחד ואדרנלין זה מה שאני מרגיש. פחד, כי אין לי כוונה רעה. ההפך הוא הנכון, אני רוצה שכולם ירוויחו, אבל אני גם יודע שמאמר זה יש בו את הפוטנציאל לפגוע במקור פרנסה עבור לא מעט אנשים, מה שיכול להפוך אותי בעיניהם לאויב. ואדרנלין, בגלל שאני מרגיש שזה הדבר הנכון לעשות, כי חשוב לי שבעלי אתרים יתחילו לחשוב על קניית קישורים לאתר בדיוק כמו על קניית עוקבים באינסטגרם, בחשדנות.

מה זה קניית קישורים?
לפני שתתחילו לצלוב, חשוב שתדעו שאני מבין למה כל כך הרבה ממכם מחפשים לקנות לינקים, מה זה פייג ראנק, איך גוגל התפתחו ממנו אך עדיין תקועים בו, ולמה נוצר שוק מוטרף מזה. זאת ועוד, אני גם מבין למה לינק רלוונטי מאתרים חיצוניים של דמויות מפתח בנישה עוזר לקידום אורגני. בדיוק כמו עם קניית עוקבים באינסטגרם, בעבר זה עבד. הייתם יכולים עם הרבה מאמץ, הבנה טכנית והשקעה פיננסית לבנות PBN ולהיות די בטוחים שגם תצא לכם תמורה יפה מאוד עבור האגרה, כי ככה המערכת דירגה אתרים עד אז, בעיקר לפי כמות הקישורים שנכנסים אליו.

ואז הגיע אריק וורד, שגילה שתוצאות החיפוש מלאות בספאם. זה קרה בין היתר בגלל שבעלי אתרים יכלו לקנות קישורים מאתרים חיצוניים כדי לשפר את הדירוג שלהם במילות מפתח. העניין הוא שיחסית קל לבנות הרבה אתרים, במיוחד בעידן הטמפלטים ומערכות ניהול תוכן ובגלל שגוגל באותה תקופה התייחסה בעיקר לכמות הקישורים ולא לאיכותם, בעלי אתרים יכלו לקנות קישורים מאתרים לא רלוונטיים או באיכות נמוכה והם עדיין היו משפרים את הדירוג של האתרים שלהם.
למה בכלל צריך קישורים לקידום אתרים?
לינקים פנימיים או חיצוניים עוזרים למנועי החיפוש לגלות עוד דפים מהאתר שלכם. בנוסף, מנועי חיפוש עדיין מתייחסים אליהם כהבעת אמון. ולמה זה? כי ההנחה היא שאם דמות סמכות בנישה שלכם מקשר אליכם אז כנראה התוכן, אתר, או בעלי העסק מקצועיים ואמינים.
מה הבעיה עם קישורים לאתר?
הבעיה בהנחה שלעיל שהיא מתעלמת כמעט לחלוטין מטבע האדם. מנועי חיפוש נותנים כוח דירוג לקישורים, ורוב אתרי הסמכות שמחים להתפרנס בקלות על ידי מכירתם. ללא קשר אם התוכן, אתר או בעליו של מי שמפנים אליו מקצועיים ואמינים. בפועל, זה יוצר ספאם ומעמדות באינטרנט, כי לעסק חדש בדרך כלל אין משאבים לשלם עבור קישורים, וגם אם כן, לא בכמות גדולה.
הפרה של הנהלים של גוגל (אולי)
הסיבה שכתוב "אולי" בכותרת היא כי גוגל מנסים להחזיק את המקל בשני הקצוות. למה? מצד אחד הם אומרים שחור על גבי לבן שזה נגד הנהלים שלהם ויכול להוביל לעונשים מצידם כמו הסרה מהאינדקס. מצד שני, הם לא רק מאפשרים לזה לקרות הם גם מתמרצים את זה, כי גם אם לדעתי יש לפייג' ראנק מידה מועטה של השפעה המערכת שלהם עדיין עובדת עליו במידה כזאת או אחרת. אבל זאת לא הסיבה.
הסיבה המרכזית למה אני חושב שהם במקרה הטוב אומרים חצי אמת ובמקרה הגרוע משקרים, תוכלו למצוא בתמונה למטה

מה שאתם רואים כאן זה כמה עולה קליק אחד בפרסום ממומן על ביטויי המפתח "קניית קישורים" בישראל (כמעט 7 ש"ח לתחתית דף התוצאות ו 18.30 ש"ח לראש דף התוצאות) ובארצות הברית באנגלית על אותו ביטוי מפתח (12 ש"ח לתחתית דף התוצאות ו - 56 ש"ח לראש דף התוצאות) תכפילו את זה בכמות החיפושים הממוצע של כל אחד מהם (390 ו 590 פעמים בחודש) ואתם תקבלו לא מעט כסף שמפרסמים משלמים לגוגל בחודש בשביל להופיע בביטוי מפתח זה, וזה רק בישראל ובארצות הברית, מבטיח לכם שזה קורה בעוד מדינות ושפות.
עכשיו מה הבעיה שלי? מאוד פשוט. אני מבין שגוגל הם חברה פרטית, וככזאת זכותה לעשות מה שבא לה ואיך שבא לה, כולל לתמרץ קניית קישורים. הבעיה שלי זה עם הדו פרצופיות, שמצד אחד אומרים קבל עם ועדה שזה נוגד את הנהלים שלהם ומצד שני מתמרצים את זה באופן כל כך ברור.
ולמה זה מפריע לי? כי יש סיבה למה מלכתחילה הם אומרים שזה נגד הנהלים שלהם, כי הם יודעים יפה מאוד שזה מתמרץ יצירת ספאם במערכת. איך? בואו אשאל אתכם שאלה - למה חיפשתם לקנות קישורים? אולי כי אתם חושבים שזה יעזור לקידום האתר שלכם יותר מהר ובקלות? זאת בדיוק הסיבה למה זה יוצר ספאם, כי הרבה בעלי אתרים במקום ליצור אתר שיעזור למבקרים למצוא את מה שהם חיפשו, מחפשים קיצורי דרך לתהילה, וכמו ברוב קיצורי הדרך אין שם מחשבה על איכות, כי זה לוקח זמן.
מה המצב ב 2025?
המצב שונה, אבל תמיד יש מקום לשיפור (אכתוב את הטייק שלי על זה בסוף). לדוגמה, סדרת עדכוני "פינגווין" נועדה לטפל בדיוק בבעיה הזו, ועזרה מאוד לצמצם את התופעה של אנשים שניצלו לרעה את שיטת הדירוג באמצעות קישורים. עדכונים אלו ממשיכים לצאת בתדירות גבוהה עד היום. יחד עם זאת, גוגל טוענים שהם עדיין משתמשים בפייג' ראנק רק באופן "פנים ארגוני", ולדעתי זה אומר שבשביל לוותר על האלגוריתם הזה לחלוטין, הם יצטרכו לשנות את כל מערכת הדירוג שלהם מהיסוד. זה הבסיס, ומשם הכל התחיל.
למה לא לקנות קישורים?
היום בגוגל ומנועי חיפוש אחרים ישנן הרבה מערכות המנסות לבדוק את הלינקים שאתר מקבל ולהעריך באמצעותם את הסמכות שלו בעולם האמיתי. לדעתי היום , לקישורים חיצוניים יש השפעה מזערית עד לא קיימת על הקידום הכולל של האתר כי התוכן, עיצוב, מוניטין, פרופילים פעילים שאנשים מכירים ברשתות החברתיות, הרבה יותר חשובים. עם זאת, אם עדיין גמלה בליבכם ההחלטה לקנות קישורים אשמח אם תזכרו למה לא מומלץ.
קישורים באיכות נמוכה
לעיתים קרובות, הקישורים שנמכרים הם באיכות נמוכה ואינם רלוונטיים לאתר שלכם. קישורים כאלה לא רק שלא יועילו לקידום האתר, אלא יש סיכוי טוב שיזיקו לו. לדוגמא קישורים מאתרים למבוגרים או הימורים, אתרים לא מאובטחים ועוד. וקישור אחד ספאמי כזה סביר מאוד להניח שלא יפגע באתר שלכם, עם זאת, בדרך כלל, בעלי אתרים קונים חבילות של מאות או אלפי קישורים, ואלו כן יפגעו בכם.
עלות
קניית קישורים עולה לא מעט. זוכרים את המחיר לקליק שדיברנו עליו קודם? יש סיבה שהוא גבוה, מפרסמים מוכנים לשלם אותו, וזה אומר שיש ביקוש. אבל למה זה משתלם להם? כי הם יודעים שהם יחזירו את ההשקעה במחיר שהם גובים עבור השירות שלהם.
מעקב
הסיבה המרכזית שאני ממש לא ממליץ לכם לקנות קישורים. בגלל שברוב המקרים בעלי אתרים פשוט לא בודקים לעומק מאיפה הם קונים אותם. הם לא בודקים את סמכות האתר המקשר, מאיזה עמוד באתר הוא מפנה, מהו טקסט העוגן (anchor text), איפה הוא מופיע בעמוד, האם האתר המקשר רלוונטי לקהל שלכם ועוד. בקיצור, הרבה פרמטרים חשובים נשארים באפלה. וחבל! כי אז קניית קישורים היא חסרת טעם. במקרה הטוב, זה לא יעזור לכם, במקרה הגרוע זה יפגע באתר שלכם.
פתח לעונשים
כמו שאמרנו כבר קניית קישורים זה תחום אפור בקידום אתרים, מה שאומר גם שמנועי חיפוש גם יודעים את זה, מה שמוביל לכך שאם תקנו קישורים "טובים" מאתרי סמכות בנישה שלכם, הסיכוי קטן לדעתי שגם תיענשו על ידי גוגל. עם זאת, מניסיון, רוב האתרים שאתם קונים מהם קישורים הם לא כאלה, ואם יהיו לכם הרבה קישורים חיצוניים מאתרי ספאם, מבוגרים, הימורים או כל נישה אחרת בתחום האפור, וגוגל ישימו לב לזה יש סיכוי טוב שזה יפגע משמעותית במוניטין של האתר, מה שגם חושף אתכם לעונשים מצדם, ואם זה קורה אז אפשר לצאת מזה אבל זה תהליך ארוך מאוד לתקן.
לסיכום, מה אני מציע למנועי חיפוש (ולכם)
אני ממליץ בחום להתרחק מקניית קישורים לאתר, אפילו אם הם נחשבים "איכותיים". אל תתייחסו למנועי חיפוש בתהליך הזה. אני לא אומר שלא לפרסם את האתר שלכם, המקצועיות שלכם ואת מה שאתם עושים באתרים חיצוניים הקשורים לתחום שלכם. אני מציע לכם לחשוב על קהל היעד שיכול להכיר אתכם יותר, ואם קהל היעד שמבקר באתר הסמכות רלוונטי לאתר שלכם, זה יהיה נכון שיווקית לפנות אל בעלי האתר ולראות אם הם יהיו מוכנים לשתף פעולה.
מבחינת מנועי החיפוש, אני ממליץ לוותר על קישורים כמדד דירוג לחלוטין (למרות שאני יודע שאין סיכוי שיעשו זאת, הם מתפרנסים מזה יפה) ולהוריד את ה-Link Juice לאפס. כלומר, חוץ מזה שאנשים יכולים לעבור מקישור באתר אחד לאתר שני, לא יהיה שום יתרון או משמעות לקישור.
留言